Green lagoon Panteronisi

Feribotul taie adanc marea si scoate la iveala culori albastre turcoaz, deschise pana in miez de verde si spalate de spuma, si in ale carei picaturi stau inchise ca intr-o clepsidra clipele mele de vacanta. Care a fost lunga, cu liniste, plictis, lene, adrenalina, apa sarata, uimire constanta, copii si balaceala. Si de fiecare data cand intorc clepsidra, imaginile se deruleaza in diapozitivul mintii sa imprime pentru totdeauna amintiri perfecte. Asa insemni cel mai frumos timpul care este al tau si pe care doar tu esti responsabil sa ti-l daruiesti.

Am vazut apusuri superbe, m-am scaldat in soare, marea m-a tinut in brate si totul s-a incalzit in jur. Am stat mult cu fetele, le-am adormit in fiecare seara, s-au tolanit pe mine ca atunci cand erau bebelusi si ne-am plimbat mult, in fiecare zi.

Sunset in Paros

Mi-am promis ca o sa scriu despre calatoriile mele curand dupa ce ma intorc, astfel incat impresiile sa absoarba energia momentelor petrecute.

Paros este a treia insula ca marime din arhipelagul Cicladelor, aflat in marea Egee. Insula insorita si cu plaje superbe este locuita inca din antichitate, prosperand datorita carierelor de marmura. Se spune ca si Venus din Milo ar fi fost facuta tot cu marmura adusa din Paros. Capitala port este Parikia (Paroikia) si impresioneaza prin casele albe cu ferestre albastre, ingustele stradute cu tumult parca desprinse din picturi si forfota vaselor ce aduc turisti dornici sa se bucure de aceasta dragoste nesfarsita de mare de care sufar si eu.

Streets of Parikia

Am ajuns pe insula dupa un zbor cu Wizz Air pana in Atena, dupa care am luat feribotul din cel mai mare port, Piraeus. Dupa alte patru ore, cea mai lunga vacanta de pana acum avea sa-si inceapa cea mai grea sarcina: un full time job la sfarsitul caruia noi sa ii spunem ca si-a facut treaba si ca artificiile de final au explodat cu asteptari depasite.

Am inchiriat masina si ne-am cazat. Casa a fost si ea rupta din peisajul grecesc, alba, cu multa marmura, cu terasa pe acoperis, cocotata pe un deal uscat de unde privea cu dor marea. De pe terasa de jos vedeam insula Antiparos din vecinatate si alte cateva insule mai micute care se incapatanau sa sparga infinitul apei.

Si ca sa va spun ce mi-a placut cel mai tare am sa incep cu plajele, pentru care am facut o pasiune deosebita. Am sa fac o rubrica speciala doar despre plajele vizitate de mine si pe care le recomand.

Dab Family

In Paros am vizitat cateva, nu pe toate, si am lasat copiii sa isi aleaga locurile unde voiau sa revina: Kolymbrithres, Monastiri, Parasparos, Palm Beach, Pounda, Tripity, Aliki, Fagaras, Golden Beach, Molos, Kalogeros. Ca sa le descriu si sa le aranjez intr-un top este destul de greu, dat fiindca fiecare are farmecul ei, iar felul in care te-ai simtit acolo face ca totul sa fie subiectiv.

Insa plaja de suflet este de departe Kolymbrithres. Nu departe de cel de-al doilea oras ca importanta de pe insula, Naoussa, putin mai in nord si cam la 10 minute de Parikia, aceasta plaja da sens unor cuvinte si ridica intrebari. Pietrele ce o marginesc  iti taie respiratia printr-un peisaj parca desprins de pe alta planeta. Spalate si sapate de apa marii de-a lungul miilor de ani, pietrele se rostogolesc in apa, rotunjite, perfecte, confortabile, creand goluri mici cu nisip fin. Si nu poti sa nu te gandesti cat de efemeri suntem, cat de spectaculos se vede trecerea timpului in salbaticia fireasca a naturii, cat de norocosi suntem ca putem sa exploram asemenea locuri. Apa aduce si ea magie, te cuprinde si te invita, este clara si numai buna de snorkeling. O fosta corabie pescareasca pictata in alb face serviciu de taxi pe apa intre portul din Naoussa si aceasta plaja cautata, asta in cazul in care vrei sa ajungi aici si altfel decat cu masina.

Kolymbrithres

Putin mai sus de Kolymbrithres, ascunsa intr-un capat de munte si oarecum izolata, se afla plaja Monastiri. Cu un restaurant superb, un mic parc amenajat ca cinematograf sau loc de specatcole in aer liber si o manastire ce inchide acest cerc protejat de intimitate, aceasta plaja eleganta intra in topul recomandarilor mele.

Plaja cea mai apropiata de casa noastra era Plam Beach. Situata intr-un mic golf, cu o taverna asezata pana in spuma valului, o gradina de maslini si niste plamieri falnici ce stateau de paza ca martori ai celor mai frumoase apusuri, aceasta plaja a fost prima si ultima vizitata pe aceasta insula.

Palm Beach Paros

Mai spre sud, putin mai jos de casa noastra, se afla Pounda, paradisul sporturilor pe apa. Kite-surferii isi dezlantuie aici poftele sarate caci vantul bun ii zboara in dansul perfect dintre doua elemente primordiale: apa si aer. Tot din Pounda poti traversa cu feribotul pana in Antiparos, un drum de pana in zece minute care te duce spre alta insula gata sa fie descoperita.

Aliki este un orasel mai mic, situat in sud si aproape de aeroportul insulei, a carui plaja este de asemenea frumoasa si cu apa buna. La cateva minute distanta este plaja Fagaras, cu putine pietre, valuri si muzica chill, toate facute sa petreci zile lenese si relaxante. Intre cele doua plaje este un loc numit Agios Miron, unde noi nu am rezistat tentatiei si am coborat cu masina. Frumusetea apei este de-a dreptul covarsitoare. Nu exista nisip, doar o scara mica pe care poti cobori si pietre pe care poti sta la soare sa contempli marea. L-am reintalnit cateva zile mai tarziu in mod neasteptat, dupa cum am sa va povestesc mai jos.

Agios Miron

As mai mentiona Kalogeros, plaja considerata un adevarat spa, unde turistii vin sa se impacheteze cu namol din rocile care se frang direct in mare si care creeaza mici portiuni de plaja, protejate parca sa iti ofere senzatia unui adevarat ritual. Pentru a ajunge la Kalogeros, o plaja neamenajata, treci prin apropierea plajei Molos pe care o poti testa si evalua.

Kalogeros

Viata cosmopolita a insulei se desfasoara mai ales in cele doua orase importante, Parikia si Naoussa, unde gasesti restaurante ofertante, stradute pline de farmec, copaci cu flori ce coloreaza peisajul alb, magazine cu suveniruri si nu numai, faleze batute de Meltemi, vantul Cicladelor, si oameni  fericiti.

Parikia by night

Ca sa descoperim locul am plecat la vanatoare de senzatii si iata ce am adunat!

Pescuitul este accesibil oricarui pasionat. In oras gasesti scule in cazul in care ai plecat neechipat si barci daca vrei sa inchiriezi. Mie personal mi-a daruit o cina mica, un sot relaxat, copii curiosi si  timp suficient sa citesc doua carti in cateva zile. Deoarece Truman Capote si-a petrecut o buna perioada de timp pe acesta insula am citit Breakfast at Tiffany’s, o carte usoara pe care am terminat-o in doua zile. M-a prins apoi  Fiica Norocului de Isabel Allende, o carte pe care n-am mai lasat-o din mana si pe care v-o recomand.

Naoussa Port

La capitolul adrenalina am gasit un loc pe plaja Kolymbrithes unde am testat in diferite zile caiacul (10 euro/h), hidrobicicleta cu tobogan (25 euro/h), ski pe apa (50 euro/lectie didactica si practica) si diverse dispozitive gonflabile trase de barca (20-25 euro/persoana/15 minute). La rugamintile insistente ale fetelor care s-au dat cu tatal lor intr-un fel de fotoliu gonflabil din care nu au cazut, am cedat si ne-am avantat in ceva mai periculos, de am zis ca n-am avut toata tigla pe casa cand am acceptat. Un fel de gonflabila, unde stateam pe burta si ne tineam bine cu mainile, ne-a tras in urma barcii cu mare viteza si ne-a aruncat de cateva ori in apa. A doua zi aveam febra musculara la maini si o durere de genunchi, dar cu ocazia asta mi-am zis ca sunt cu exercitiile la zi. J

Nu puteam sa ratam o excursie scurta in insula vecina, Antiparos. Dupa 7 minute si 11,5 euro platiti pentru toata familia inclusiv masina, am mers sa vedem celebra pestera The Cave, una dintre cele mai vechi de pe pamant cu formatiuni de peste 45 de milioane de ani. E ca si cum ai intra in inima pamantului, iar stalactitele si stalagmitele descriu imortalitatea si nemiscarea in lumini si umbre, umezeala si cuvinte scrijelite, marturie a celor care au trecut  pe acolo. Restul zilei l-am petrecut pe plaja Soros unde se afla si un restaurant superb, atmosfera era divina, iar apa marii avea una dintre cele mai frumoase nuante pe care le-am vazut. Era foarte adanca din mal facand-o un loc perfect pentru snorkeling.

The Cave, Antiparos

Pe drumul inapoi am ochit o priveliste in mare ce m-a cucerit si pe care am vrut sa o vad de aproape. Doua insule nelocuite, intre Paros si Antiparos, aveau un loc intre ele care te atragea. Puteai distinge cateva corabii ancorate acolo, iar apa era foarte deschisa in comparatie cu restul marii. Am decis ca vrem o excursie in larg si dupa cautari pe internet am ajuns la Rofos Boat Trip, iar sloganul lor suna foarte bine „Let’s get wet”! Hmmm.. Inteleapta alegere!

Amazing water of Aegean Sea

A doua zi ne-am imbarcat la 10:30 din Aliki intr-una dintre cele mai frumoase aventuri ale mele. Mai fusesem pe o corabie in Tenerife, insa locurile unde ne-a dus capitanul Ilias intrec puterea mea de a le descrie. Primul a fost fix cel reperat cu o zi in urma. Laguna Verde Panteronisi este un loc pe care nu ai voie sa il ratezi daca ajungi pe aceasta insula sau daca faci un tur al insulelor Ciclade. Am stat acolo 45 de minute doar sa ne jucam ca niste copii in apa ireal de frumoasa. Indiferent ca te simteai un bun inotator au ba, nu aveai cum sa ii rezisti. Dupa o gustare cu fructe, antidot la sarea din apa, am plecat spre o alta destinatie ce avea sa aduca la fel de multa uimire. In Golful Piratilor sau The Pirate Cove am facut pentru prima data snorkeling adevarat, la 4-5 metri mai jos printre pietre erau o groaza de pesti diferiti, arici de mare, o caracatita si o viata marina asa cum visam sa vad. Corabia era echipata cu tot ce trebuie, ochelari, bureti pentru ajutor la inot si mai ales multa bunavointa.

Dupa alte 50 de minute petrecute in apa am servit o gustare greceasca cu multe legume, branza si masline, navigand alene spre cea de-a treia oprire. Surpriza mea a fost sa ajungem in locul pe care il admirasem cu cateva zile in urma, Agios Miron, doar ca acum corabia era ancorata intr-o zona in care puteai sa te bucuri de racoarea unei mari dispusa sa iti arate cele mai frumoase si bine pastrate secrete ale ei. Acesta calatorie a durat aproape 4 ore, a inclus cele doua gustari de care va spuneam mai sus si bauturile, fie ca vorbim de racoritoare, bere sau vin. Pretul a fost de 30 de euro pentru un adult si 20 pentru un copil, iar la sfarsit investitia a meritat toti banii si un feedback excelent pentru servicii.

Doar ca sa va faceti o idee, insula se strabate de la nord la sud in nu mai mult de 20 de minute cu masina. Chiar si orasele de munte ca vechea capitala Lefkes, pe care noi am vizitat-o, au vedere spre mare sau spre Naxos, alta insula din apropiere. Transportul pe uscat se face foarte mult cu scuterul, dar pentru noi varianta propusa de Avis/Budget Rent a Car Romania a fost cea mai buna alegere ca si familie cu doi copii. Daca doriti sa vizitati locuri memorabile puteti alege oricand biserica Panagia Ekatontapyliani, una dintre cele mai vechi asezari bizantine, sau Castelul Venetian (Frankish Castle), ascunse in labirintul stradutelor de pe dealul din Parikia. Morile de vant vopsite in alb si vasele care se odihnesc in porturi te saluta calm si-ti  raman pe retina, definind personalitatea acestei parti de lume.

Paros postcard

Cum Grecia traieste preponderent din turism, oamenii de pe insula sunt minunati si autentici chiar si in stangacia lor. Fetele mele s-au imprietenit pe viata cu Ianis, de la taverna The Waves din Parikia. 🙂

Bine rumeniti la soare si cu sufletele mai usoare, am stins setea cu doua beri locale, Mythos si 56 Isles, si am incheiat capitolul Paros ciocnind pentru cat mai multe zile din viata noastra petrecute asa,

In continuare daca doriti sa mergeti in Insulele Ciclade gasiti oferte de zboruri excelente. Noi am platit pentru doi adulti si doi copii 726 de lei, zbor spre Atena dus-intors cu Wizz Air. Feribotul spre Paros a fost Blue Star Ferries si a costat 220 de euro pentru toata familia, insa exista si conexiuni excelente cu Ryan Air spre Mykonos sau Santorini din Atena.

Sunset

Astept cu drag parerile si intrebarile voastre si desigur sugestii pentru viitoarele vacante! Aici gasiti si povestea noastra din Thasos!

Daca v-a placut articolul nu uitati sa dati like si paginii de Facebook! Love u!

PS: In cazul in care va intrebati daca am invatat sa editez filme, ei bine raspunsul este nu! am avut ajutor de la Maria care se pricepe muuult mai bine! 🙂

Mai multe foto aveti mai jos:

The Pirate Cove
Frankish Castle
Parikia by Day
Making memories

Focus on the flowers

Kolymbrithres

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.